[ Blog ] – Hjemmesideordbogen

Hvad er en blog egentlig? Ordet blog er en forkortelse af begrebet “weblog”. Begrebet er egentlig et levn fra internettets tidlige dage, men har gennem de sidste 10-15 år udviklet sig til at være en voldsomt populær og udbredt form for hjemmeside.

De fleste har nok et billede af en blog som værende en side i stil med Facebook, hvor folk skriver om løst og fast. Det er da også ofte tilfældet, men en blog kan i dag være meget mere. Blogs er blevet en levevej for millioner af mennesker verden over, og folk tjener mange penge på at skrive/blogge om alt mellem himmel og jord.

Blogging fænomenet har endda udviklet en række nye ord, og har sit helt eget lille grammatiske univers. Man kan ligefrem være ”blogger”, eller man kan bruge formen “at blogge” i stedet for at skrive. Blog begrebet kobles også ofte med andre ting, og har resulteret i mere eller mindre officielle betegnelser, som ofte nærmere er job beskrivelser:

  • Rejse-blogger
  • Tech-blogger
  • Mor-blogger
  • Og listen kan fortsættes i det uendelige

Hvad er en blog i forhold til en mere statisk hjemmeside?

Der findes en del blog systemer, men langt det mest populære og udbredte er WordPress. WordPress startede som et rent blog system, men er efterhånden blevet så avanceret og fleksibelt, at det kan være svært at se forskel på en hjemmeside og en blog.

Man kan i dag vælge ret frit, hvordan man opbygger sin WordPress hjemmeside, og man kan nemt lave menuer og andre funktioner, som man kender det fra mere traditionelle hjemmesider.

Det særlige ved en blog eller blogdelen på en WordPress hjemmeside, er den måde indholdet håndteres af systemet. Blog indhold kaldes for ”blog-indlæg” eller ”blog posts”, og er helt grundlæggende styret af deres frigivelsesdato. Systemet præsenterer indlæggene for læseren i omvendt kronologisk rækkefølge, hvor det seneste indlæg er mest fremme i “rampelyset”.

Selvom man, i WordPress, også kan ”mærke” et indlæg til at høre ind under en kategori eller et nærmere præciseret emne, er og bliver udgivelsesdatoen indlæggets primære indekseringsfaktor.

Kan en blog bruges i en virksomhed?

Hvad er en blog mest effektiv til i forbindelse med en virksomhed? En blog kan f.eks. være nyhedsdelen af en mere traditionelt opbygget hjemmeside, hvor den kan bruges til at præsentere nye produkter eller ydelser.

Man ser også i stigende grad virksomheder bruge en blog til at udtrykke bløde værdier og personale politik, og de bruger ofte bloggen i nært samspil med de sociale medier. Bloggens nyhedsfaktor passer godt sammen med social profilering på diverse sociale medier.

Blogdelen af WordPress er skræddersyet til, at indholdet kan deles med andre og har derfor også en stor betydning for SEO (Søgemaskineoptimering). Søgemaskinerne elsker sociale signaler, og populære blog-indlæg kan have enormt stor indflydelse på din eller virksomhedens generelle placering i søgeresultaterne.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *